Veelgestelde vragen

 

Voor welke klachten kan ik bij de chiropractor terecht?

De chiropractor behandelt dus spier-, gewrichts- en zenuwpijn maar richt zich ook op de preventie van aandoeningen aan het bewegingsapparaat (wervelkolom en aanliggende gewrichten).  Meer specifiek

Heb ik een voorschrift van een arts nodig?

Chiropractors werken NIET op voorschrift, maar wel vaak op verwijzing. U heeft dus absoluut geen voorschrift nodig om een beroep te doen op een chiropractor. In de praktijk zien we echter meer en meer mensen die door hun arts worden verwezen voor een analyse van het probleem door een chiropractor. Chiropractors kijken vaak anders naar de realiteit.  

Wat moet ik meebrengen naar de consultatie?

Breng aub alle informatie van vorige behandelingen / onderzoeken mee. Codes van CT of NMR/MRI scans bijvoorbeeld. Breng ook uw identiteitskaart mee (én de pincode van uw ID): zo kan ik via COZO uw medisch dossier bekijken.

Komt de mutualiteit tussen?

Hier vind je een overzicht.

Hoeveel kost een behandeling?

Het honorarium voor de eerste consultatie bedraagt 75 euro. Elke vervolgafspraak wordt gehonoreerd aan 60 euro.

Kan ik met bancontact betalen? 

Mobiel betalen kan via de Bancontact en / of Payconiq App .

Hoe verloopt een consultatie?

De eerste consultatie begint met een vraaggesprek naar de huidige klachten, de algemene gezondheidstoestand en medische voorgeschiedenis. Na het vraaggesprek volgt een lichamelijk onderzoek om de oorzaak van de klachten vast te stellen. Na afloop van het vraaggesprek en het klinisch onderzoek komt de chiropractor tot een diagnose en weet hij of hij de patiënt verder kan helpen. Indien nodig verwijst hij door naar de huisarts of een andere zorgverstrekker.
Lees meer over het verloop van een consultatie.

Hoelang duurt een consultatie?

Een eerste consultatie duurt 45 minuten tot één uur. Elke vervolgafspraak duurt tussen 15 en 30 minuten. 

Welke kledij draag ik best? 

Bij een eerste consultatie is het belangrijk dat ik u zo goed mogelijk kan onderzoeken. Draag comfortabel ondergoed. Als u zich meer op uw gemak voelt en een shortje wil dragen, dan kan dit vanzelfsprekend ook. 

Doet de behandeling pijn?

Een behandeling bij een chiropractor wordt door het overgrote deel van de patiënten als niet pijnlijk ervaren. In zeer acute gevallen kan dit vanzelfsprekend wel anders zijn. 

Hoeveel behandelingen ga ik nodig hebben? 

Dat hangt af van uw klacht. Maar op 4 behandelingen moet er zowel voor u als voor mij een verandering zijn opgetreden om verdere behandeling te kunnen verrechtvaardigen. Als u niet beter bent na 4 behandelingen zal ik u terug verwijzen naar uw huisarts of samen met u een alternatief zoeken.

Wat zijn de COVID-19 maatregelen in de praktijk?

Wij blijven alle bijzondere maatregelen die door Sciensano en de WHO worden voorgesteld zeer strikt volgen om de kans op verspreiding van het virus tot het strikte minimum te beperken, en liefst nog onmogelijk te maken vanuit onze praktijk.  Hoe we dat aanpakken kan u hier lezen.

Wanneer is mijn klacht ‘dringend’? 

Hierop kan maar één iemand antwoorden, en dat bent u. Als u denkt dat u niet tot morgen of overmorgen kan wachten, dan is uw klacht dringend. Als u geen plaats meer vindt op de website mag u mij rechtstreeks contacteren op 0475 34 07 81.

Ik heb dringend een afspraak nodig maar er is geen plaats in de online kalender. Wat nu? 

Bel me persoonlijk op mijn 0475 34 07 81. Als ik niet opneem, spreek aub een bericht in. Ik bel u zo snel mogelijk terug. 

Ik heb een afspraak, ben verhinderd, hoe kan ik deze verplaatsen? 

Gelieve rekening te houden met de drukte van de praktijk. We stellen het op prijs als u minstens 24 uur op voorhand verwittigt (maar wij tonen natuurlijk alle begrip voor bijzondere situaties). U kan zowel telefonisch als via het contactformulier verwittigen. We kijken dan samen naar een alternatieve datum dat voor beiden past. 

Kan ik bij de praktijk parkeren?

Ja, hier leest u hoe.

Ligt de praktijk in de Lage-Emissiezone?

Ja, lees hier wat die betekent