De chiropractor behandelt spier-,
gewrichts- en zenuwpijn

Wat is chiropraxie?

Chiropraxie is een gezondheidsdiscipline die zijn aandacht richt op de het onderzoek, diagnose, de behandeling, de opvolging en de preventie van aandoeningen van het bewegingsstelsel en de gevolgen daarvan op het algemeen functioneren van de persoon.

De klemtoon ligt op 2 pijlers. Enerzijds gebruiken chiropractors passieve manuele technieken en hebben ze een bijzondere bekwaamheid in de manipulatie van gewrichten van de wervelzuil en de ledematen. Anderzijds benadrukken ze het belang van actieve oefentherapie.

Wat doet een chiropractor?

Binnen de gezondheidszorg is de chiropractor door zijn specifieke, doorgedreven opleiding dé expert in de conservatie benadering van klachten aan de rug (of de wervelzuil) en het bewegingsstelsel in het algemeen.

De behandeling bestaat (meestal) uit verschillende componenten:

1. Gewrichtsmanipulaties, mobilisaties, stretching en zachte weefseltechnieken.

2. Advies over en begeleiding bij het aanleren van spierversterkende en mobiliserende oefeningen.

3. Kennis verschaffen over hoe pijn functioneert (explain pain).

4. Ergonomisch advies geven (principes van de rug- en nekschool).

5. Leefstijlfactoren die de klacht kunnen beïnvloeden bespreekbaar maken.

6. Algemene lichaamsbeweging, sport en ontspanning stimuleren.

In elk revalidatieprogramma van klachten aan het bewegingsstelsel gelden bepaalde principes: herstel de gewrichtsmobiliteit en proprioceptie eerst, en ga dan pas over tot het versterken van de spieren. In laatste instantie wordt het vermogen (of de spieruithouding) getraind.

Kenmerkend voor de chiropraxie is dat geen gebruik wordt gemaakt van medicijnen en inspuitingen of infiltraties.

Hoe verloopt een consultatie?

Vraaggesprek
De eerste consultatie begint met een vraaggesprek naar de huidige klachten, de algemene gezondheidstoestand en medische voorgeschiedenis.

Lichamelijk onderzoek
Na het vraaggesprek volgt een lichamelijk onderzoek om de oorzaak van de klachten vast te stellen. Dit onderzoek concentreert zich op de spieren, de gewrichten en het zenuwstelsel (wervelkolom, motoriek, sensoriek, reflexen, evenwicht, …). De chiropractor onderzoekt ook nauwkeurig de beweeglijkheid en soepelheid van de gewrichten van de wervelkolom en alle andere gewrichten die met de klachten te maken kunnen hebben. Bijkomende informatie over de klachten verkrijgt hij door interpretatie van medische beeldvorming (RX, CT-scan, MRI, echo, botscan, …). Indien beschikbaar is het zinvol om deze mee te brengen bij de eerste raadpleging. Via uw identiteitskaart (mét uw pincode) kunnen we op COZO ook uw medisch dossier en verslagen van eerdere onderzoeken bekijken.

Diagnose
Na afloop van het vraaggesprek en het klinisch onderzoek komt de chiropractor tot een diagnose en weet hij of hij de patiënt verder kan helpen. Indien nodig verwijst hij door naar de huisarts of een andere zorgverstrekker.

Bespreking
Een belangrijk onderdeel van de eerste raadpleging is de bespreking van de resultaten van het onderzoek. In duidelijke taal legt de chiropractor uit wat er aan de hand is en wat de patiënt mag verwachten van de behandeling. Hij legt ook uit wat de patiënt zelf kan doen in de behandeling van de klacht. Er is tijd en ruimte voor vragen.

Behandeling
Meestal, niet altijd, wordt de patiënt tijdens de eerste consultatie ook behandeld. Dit gebeurt nadat de chiropractor eerst alle mogelijke potentiële alternatieve behandelingsmethodes heeft besproken, én de patiënt zich bereid heeft verklaard om door de chiropractor te worden behandeld.

Voor welke klachten?

De chiropractor behandelt spier-, gewrichts- en zenuwpijn maar richt zich ook op de preventie van aandoeningen aan het bewegingsapparaat (wervelkolom en aanliggende gewrichten).

De meest voorkomende klachten waarvoor patiënten bij de chiropractor behandeld worden, zijn:

• Lage rugpijn – acute rugpijn (zoals acute lumbago, spit, verschot, overbelasting) en chronisch geworden rugpijn

• Nekpijn – acute nekpijn (zoals acute torticollis/scheefstand) en chronisch geworden nekpijn

• Pijn hoog in de rug en/of tussen de schouderbladen

• Uitstralingspijn in arm en/of been – slapende handen

• Duizeligheid, geassocieerd met nekpijn

• Hernia – discushernia, discopathie, bulging disc

• Whiplash

• Artrose

• Gewrichtsklachten (pijn en/of bewegingsbeperking in de schouder, elleboog, pols, heup, knie en/of enkel)

• Peesontstekingen

• Sportblessures en overbelastingsklachten